יום שני, 14 במאי 2012

יצא לאור ספר ביוגרפי על חייו של דן צימרמן

"מעבר לרף גבוה"

דן צימרמן, שנפטר לפני שלוש שנים בגיל 89, היה הוותיק מבין נכי צה"ל עד לא מכבר, ואחד מן הידועים שבהם. הוא נפצע בשנת 1949 בעת שעסק במעבדה בקיבוץ העוגן בהכנת חומר-נפץ לפגזים עבור צה"ל. סיפור חייו של דן הוא מופלא ויוצא דופן מכל בחינה. בצעירותו היה פעיל מרכזי במחתרת של תנועות-הנוער בבודפשט בעת מלחמת-העולם השנייה, שם היה המייסד של בית-מלאכה לזיוף תעודות. בית-המלאכה החל מפעילות אישית של דן והתפתח לבית-מלאכה שהציל מאות יהודים ממוות בטוח. בספר על חייו שזורים אירועים רבים שהוזכרו בספרים שונים שיצאו לאור על התקופה:
1. ספרו של רפי בנשלום – "נאבקנו למען החיים - ממבצעי המחתרת החלוצית בבודפשט בשנת 1944" (הוצאת מורשת וספריית פועלים 1978).
2. ספרו של אביהו רונן - "הקרב על החיים" (הוצאת יד יערי 1994).
3. הספר "שומרים תמיד – השומר-הצעיר בצ'כוסלובקיה 1920-1950" (הוצאת התאגדות יוצאי השומר-הצעיר בצ'כוסלובקיה ויד-יערי, מרכז תיעוד וחקר של השומר-הצעיר, גבעת-חביבה – 1994)
4. ספרו של אשר כהן – "המחתרת החלוצית בהונגריה 1942-1945" (הוצאת המכון לחקר תקופת השואה – הוצאת הקיבוץ המאוחד – 1984)
במסגרת תיעוד של מוזיאון השואה בוושינגטון (הפרויקט של שפילברג) רואיין דן צימרמן בווידאו בן חמש שעות. שמו נזכר גם באתר האינטרנט של "המוזיאון למורשת היהדות הדוברת הונגרית" בצפת.
 www.gal-ed.co.il/zfat-shoa 

זמן קצר לאחר פציעתו הקשה של דן בגיל 30 (עיוורון מוחלט) הוא לא ויתר על דרכו המקצועית ונסע ללימודי כימיה של הגומי בארה"ב (במימון מחלקת השיקום של צה"ל). נסיעה זו הייתה למרות חוסר אמונה וספקנות של רבים לגבי יכולתו של עיוור ללמוד כימיה ולעבוד במעבדה. הוא התקבל ללימודים בארה"ב לאחר שהוכיח ידע ונחישות רבה לעבור את כל המכשולים בדרך.
כשחזר לארץ הקים במפעל הגומי של קיבוץ העוגן מעבדה משוכללת שאותה ניהל לאורך 20 שנה. צימרמן נודע בכל הארץ כמומחה לכימיה של הגומי. כמה שנים מאוחר יותר קיבל את פרס קפלן, ובעקבות זאת פורסמו בעיתוני הארץ עשרות כתבות על הישגיו.

לאחר שעזב את הקיבוץ, ב-1969, הוצע לו התפקיד של מנהל המעבדה במכון למחקר הגומי בטכניון, מכון שמבצע בדיקות ופיתוח מוצרי גומי עבור מפעלי תעשייה ועבור צה"ל. במכון הגומי עבד עד יציאתו לגמלאות, בגיל 75!
בכל השנים נודע דן צימרמן כסיפור הצלחה של שיקום, ואגף השיקום של משרד-הביטחון הפנה אליו פעמים רבות נכים צעירים כדי להיווכח שאפשר לנצח את הנכות (כתבה גדולה התפרסמה עליו בביטאון "הלוחם" - ביטאון ארגון נכי צה"ל - גיליון מרץ 1998).
הספר יצא בעריכת רותי ליאור (בתו של צימרמן).

פרטים נוספים על הספר:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה